
 
 
 
 

New Propaganda: The Public Diplomacy of the 
Authoritarian Regimes in China and Venezuela 

 
Javier Noya 

 
15/1/2008 

 
Working Paper 3/2008 



 1

 
 
New Propaganda: The Public Diplomacy of the Authoritarian Regimes in 
China and Venezuela  
 
Javier Noya 
 
Summary 
Nowadays, we can talk about ‘new propaganda’ to refer to the positioning and communication 
strategies of authoritarian regimes like Venezuela and China. This paper analyses these two cases 
of ‘post-modern propaganda’, that is to say, authoritarian regimes’ use of the instruments of public 
diplomacy to achieve international prominence. 
 
Introduction: Post-modern Authoritarianism 
 
We have spoken before about ‘new public diplomacy’. Nowadays however, we can also talk about 
‘new propaganda’ to refer to the positioning and communication strategies of authoritarian regimes 
like Venezuela and China. 
 
Both are economic powers; the former in the export of oil, the latter in the export of consumer 
goods. Both are aiming for leadership in their respective regions of Latin America and Asia, and 
have consequently undertaken intensive conventional and ‘public’ diplomacy activities. 
 
Despite their obvious differences, both countries have implemented ambitious campaigns to 
influence public opinion in other countries to win support for their external activities. Both countries 
launched their international propaganda programmes around 2004, when China created the 
Confucius Institute for the teaching of the Chinese language world-wide, and Venezuela launched 
Telesur, the Latin alternative to CNN. 
 
Finally, both authoritarian regimes have benefited from the criticism that has been directed at the 
US since the start of the War on Terror and the Iraq War. Despite China’s systematic violation of 
human rights, the US’s reputation has suffered more in this respect because of the episodes in 
Iraq, Guantánamo and the secret CIA flights, etc. Hugo Chávez has systematically exploited these 
problems to project himself as the anti-system leader in Latin America and the world. 
 
We will now proceed to analyse these two cases of ‘post-modern propaganda’ in more detail, that 
is to say, authoritarian regimes’ use of the instruments of public diplomacy to achieve international 
prominence. 
 
China: The ‘Gentle Giant’ 
 
While some analysts consider China’s establishment as a world power to be positive for the 
international order, others are not so optimistic. What no one doubts, however, is that, for better or 
for worse, its impact will be enormous. To give you an idea, Paul Woodall, the economy editor of 
The Economist, has compared China’s impact on the world economy in the 21st century with 
nothing less than the Black Death that devastated Europe in the 14th century and plunged the 
society of the Lower Middle Ages into crisis. Let us not forget that the Black Death is thought to 
have originated in China and spread to Europe through trade. The integration of China’s 1.3 billion 
people will be as momentous for the world economy as the Black Death was for 14th-century 
Europe, but to the opposite effect. The Black Death killed one-third of Europe’s population, wages 
rose and the return on capital and land fell. By contrast, China’s integration will bring down the 
wages of low-skilled workers and the prices of most consumer goods, and raise the global return 
on capital (Woodall, p. 5). 
 



 2

In the international political and diplomatic circles of the late 1990s, China’s ‘peaceful rise’ doctrine 
was aimed at allaying the distrust it was arousing among its Asian neighbours. China was aiming 
to portray itself as a pacific power or ‘gentle giant’ (to use the name of the progressive British rock 
group of the 1970s). Official discourse by the Chinese authorities makes use of ideas such as ‘do 
good to our neighbours, treat our neighbours as partners’, or ‘make our neighbours feel secure, 
and help to make them rich’. 
 
China is also beginning to undertake active public diplomacy in the form of events, exhibitions, 
cultural festivals, and so on, targeted at international public opinion and the average citizen. The 
Beijing 2008 Olympic Games and Shanghai 2010 World Expo mega-event strategy is just the tip of 
a huge iceberg, and the result of a long-term strategy that began in the early 1990s when the State 
Council Foreign Propaganda Office was set up to counter the isolationist reaction to the 
Tiananmen Square protests. The objective is to show China’s ‘true image’ to the world. From 1991 
onwards, the Chinese government began to publish white papers on human rights in China, Tibet, 
the environment, the situation of children, etc (Wang, 4). It is aiming to counteract the negative 
propaganda spread by the international media. It is also more actively lobbying the elite in other 
countries. Also in 1991, the Chinese authorities enlisted the services of Hill and Knowton to 
conduct lobbying activities in the US. 
 
In 1998, the Party Propaganda Department was renamed ‘Publicity Department in English’. 
Nevertheless, in Hooghe’s opinion, the turning point came when Zhao Qizheng was appointed 
Minister of the Information Office of the State Council that same year. It consequently took on a 
more proactive stance and greater transparency, albeit within the limits imposed by the Chinese 
communist regime. By the late 1990s, senior Chinese officials were constantly stressing the need 
to inform the world of the changes that were taking place in China and, consequently, of the need 
to strengthen foreign propaganda. It is worth noting that the meetings of the foreign propaganda 
agency were chaired by Prime Minister Li Peng or President Jiang Zemin (Wang). 
 
Carrying on the Maoist tradition, the Chinese authorities conducted communist propaganda abroad 
until the 1990s, just as the Soviet Union did at the climax of the Cold War. As of 1954, Government 
Work Reports, targeted at both internal and external audiences, were published for the National 
People’s Congress. In 1958, the Chinese authorities launched the Peking Review for ‘foreigners to 
know about China’s policies and study China’s political situation and development trends’. It was 
published in English, French, Japanese, German and Spanish (Wang, 5). 
 
As Wang has concluded in his analysis of the two official Chinese publications (the Peking Review 
and the Government Work Reports), there are recurring themes in this type of propaganda from 
1954 until China’s opening up policy of the 1990s: 
 
• Socialism 
• Historical victimisation 
• Third World and non-alignment 
• Opposition to US hegemony  
 
During the Maoist era, Chinese propaganda advocated active support for revolution in other 
countries (Wang). This discourse began to change in the 1990s due to internal changes. It was 
then that the discourse of cooperation and ‘peaceful rise’ emerged, and this is what has led many 
analysts to conclude that China too has begun to implement public diplomacy, and even new 
public diplomacy. 
 
Nevertheless, we should not forget that Chinese public diplomacy, like the country’s domestic 
policy, continues to be determined by the type of regime. While a centralised and hierarchical 
system gives the Beijing authorities complete control over the image projected to the outside world, 
authoritarianism is a weakness in a world where states are bound by democratic principles and 
rules. As Hooghe rightly points out, the Chinese authoritarian regime explains ‘both China’s 
strengths and weaknesses with regard to public diplomacy’ (Hooghe, 89). 
 



 3

China’s Image Abroad 
 
Despite the communist authorities’ propaganda efforts, China’s image is still tarnished by many of 
the problems prior to the turning point of the 1990s. The Tiananmen effect is still taking its toll. 
 
China’s dual role as a market and single-party dictatorship has caused ambivalence among world 
opinion, where positive and negative feelings coexist in the same magnitude and intensity. Without 
a doubt, China, along with the US, is one of the countries that creates the most ambivalence 
among citizens all over the world. 
 
This would explain why, when the Gallup International Voice of the People 2007 survey asked 
whether different countries should have more, the same or less global influence than was currently 
the case, China was midway between the EU (the highest rated) and Iran (the lowest rated). 
Thirty-five percent of world citizens are in favour of Europe increasing its influence, while only 14% 
would like to see Iran carry more weight. China, in contrast, receives the support of 25% of 
respondents worldwide. 
 
Graph 1. Should these countries have more global influence 

14

23

23

24

26

26

27

35

0 5 10 15 20 25 30 35 40

Iran

Russia

Brazil

China

US

South Africa

India

European Union

 
 
Of the world regions surveyed, Africa is the most pro-China: 33% of African citizens would like to 
see China increase its influence. 
 



 4

Graph 2. Regions most in favour of China 

20

20

21

23

33

0 5 10 15 20 25 30 35

North America

Latin America

Asia Pacif ic

Western Europe

Africa

 
 
Other studies also confirm this ambivalence towards China, and negative scores even outweigh 
positive ones in some countries. According to the German Marshall Fund Global Views 2004 
survey of US public opinion on foreign policy, 40% of Americans saw China as a threat in 2004, 
compared to as many as 60% in the late 1990s. 
 
A poll conducted for the BBC World Service by the international polling firm GlobeScan together 
with PIPA aimed to measure the feeling of threat if China were to become a world power. When 
respondents were asked if they think it would be positive or negative if China were to become 
‘significantly more powerful economically than it is today’, on average across all 22 countries 
polled, 48% saw China’s influence as positive and 30% saw it as negative. Higher levels of 
resentment were recorded in the US, Italy and Spain, where the scores were just the opposite of 
the world average. In Spain, for example, 47% saw China’s position as a world power as negative, 
and just 31% viewed it as positive. 
 
China’s economic growth in recent years has not gone unnoticed by the rest of the world, and it is 
often seen as a threat. Just as political aspects and foreign policy influence China’s image in 
Japan and the US, the economic aspect is influencing the way many European countries, in 
particular, view China. According to the findings of the World Public Opinion 2007 survey, one of 
the countries that feels most threatened by China’s economic growth is France. Here 30% of 
respondents see China’s rise as a world power as negative, compared to 10% who view it as 
positive. 
 



 5

Graph 3. Most threatened by China’s economic growth 

-24

1

5

9

10

18

20

24

-2

-9

-3

-30 -20 -10 0 10 20 30

USA

France

India

Russia

Poland

Mexico

Philippines

Israel

Ukraine

Argentina

Thailand

 
Note: % of respondents who believe that the Chinese economy growing to be as large as the US 
economy is positive; %% of respondents who believe that the Chinese economy growing to be as 
large as the US economy is mostly negative. 
Source: World Public Opinion 2007. 
 
According to the Pew Global Attitudes Project survey conducted in 16 countries in May 2005, 
Spain is the second country in the world that feels most threatened by China. When respondents in 
Spain were asked whether China’s economic growth was good or bad for their country, almost one 
in every two Spaniards (48%) said ‘bad’. This percentage was only surpassed by France, where 
60% viewed it as negative. 
 
The findings of the Barometer of the Real Instituto Elcano, another Spanish survey, conducted in 
February 2005, reveal that just 30% of Spaniards believe that the ‘Chinese market is a great 
opportunity for Spanish companies’, compared with 61% who say that the ‘the prices of Chinese 
imports are a threat to Spanish companies’. 
 
Being seen as an economic threat is a problem for a country aspiring to achieve global influence. 
Another shadow that looms over China is the political regime and, in particular, the violation of 
human rights, although on the latter point, China has benefited from criticism directed at the US for 
the War on Terror and the invasion of Iraq. 
 
Criticism of the US is evident when we analyse public opinion in Spain, one of the European 
countries that is most critical of US foreign policy. The Spanish are particularly critical of the 
violation of human rights. In the Transatlantic Trends 2005 survey, which was conducted in the US 
and some 10 European countries, Spain was the country that most agreed with the statement ‘due 



 6

to its violation of human rights, the European Union should restrict trade with China’. This was the 
opinion of 61% of Spanish respondents, while the average in Europe and the US was 
approximately 50%. 
 
Nevertheless, while the Spanish are critical of China in this respect, they are even more critical of 
the US. When conducting a study on Globalisation and Human Rights, the Spanish Centre for 
Sociological Research asked respondents the question, ‘In your opinion, what country has the 
least respect for human rights?’. Despite stories of the death penalty and the persecution of 
Chinese dissidents in the news, only 2% of respondents mentioned China, while 14% cited the US 
and 14% Iraq. 
 
Another negative aspect, and which is partly due to China’s authoritarian regime, is corruption. In 
early 2000, the Chinese authorities themselves reported that two-thirds of the 40.000 civil servants 
investigated for corruption had been found guilty; some 2,500 judges and 1,400 procurators were 
convicted for abuse of power; and 125.000 members of the communist party were expelled for 
involvement in corruption. This phenomenon is reflected in international surveys. In the 2006 
Transparency International Corruption Perceptions Index of 163 countries, China ranked 70th and 
Spain 20th. 
 
Linked to authoritarianism and corruption is a lack of transparency. Politicians, entrepreneurs and 
scientists all over the world associate China with opaque data and a shortage of information. 
Official Chinese reports and statistics are not considered reliable. With a score of 88 out of 100, 
China occupied first place in the Opacity Index Report published by consultancy firm Price 
Waterhouse Coopers in 2001. In 2004, The Economist pointed out that unreliable Chinese 
statistics were a turn-off for foreign investors, concluding that it ‘invented the abacus but can’t add 
up’. 
 
Considering the always-gigantic lights and shadows looming over China, it is no surprise that its 
image is shrouded in ambivalence. It is admired as an economy, but it also arouses contempt, and 
its authoritarian regime is not trusted. The situation can best be summed up using the conclusions 
of the previously mentioned World Public Opinion survey of 2007: ‘in most countries polled, 
majorities or pluralities believe the Chinese economy will grow to be as large as the US economy. 
In no country do most people think this would be mostly negative. Majorities in every country polled 
believe this is either a good thing or equally positive and negative. This sanguine reaction is not 
because China is widely trusted. World publics do not trust China any more than they trust the 
United States’ (WPO, p. 36). 
 
Chinese Soft Power? 
 
Many contemporary analysts see China’s soft power as its main asset for public diplomacy. In our 
opinion however, a more complex analysis needs to be conducted. 
 
In his analysis of soft power, Nye claims that a key factor in soft power is politics, both domestic 
and foreign, and, more specifically, the degree to which a country respects the principles and rules 
that are considered legitimate at the global level. 
 
If China is viewed with ambivalence, it is because its soft power is being weakened by the political 
factor, that is to say, by the nature of its institutions and its foreign policy. As pointed out earlier, 
the weakness of China’s soft power is a non-democratic regime in a world where freedom and 
democracy are valued. News of China’s violation of human rights and a lack of freedom (the 
persecution of dissidents, the dispute over Tibet) damage its credibility as a world power 
(Gill/Huan). 
 
Furthermore, China’s foreign policy is partly to blame for its lack of legitimacy as an international 
leader. While it is true that China has shown its more pleasant side in conflicts like that of North 
Korea, its strategic alliances with dictatorial regimes, particularly in Africa, further strengthen its 
image as an unscrupulous dictatorship. As Gill/Huan have pointed out, in many Latin American 
and African countries, leaders of dubious reputation hold China up as a model because of the 



 7

spectacular economic growth it has achieved without having to bow to democracy. This socio-
political model, which has become known as the ‘Beijing Consensus’ after the liberal Washington 
Consensus, is at least as problematic as its forerunner. No matter how much the Chinese 
authorities advocate harmony and cooperation in the resolution of global problems, communist 
dictatorship and the support of totalitarian regimes abroad will ultimately take their toll. As 
Gill/Huang have pointed out, the main problem of China’s soft power is the imbalance between the 
three pillars of soft power, that is to say, the political system, foreign policy and cultural 
attractiveness. 
 
Nevertheless, despite the negative political aspects that weaken its soft power, positive aspects 
also abound. One of the strengths of china’s soft power, and which often goes unnoticed, is the 
Chinese Diaspora in Asia and North America. In countries all over the world, from Canada and the 
US to Singapore and Malaysia, we can find ‘little Chinas’. While it is difficult to make an accurate 
estimate, and the different data sources differ significantly, it is estimated that there are 
approximately 50 million Chinese spread throughout the globe. According to the US Census, there 
were 2.5 million Chinese living in the US in 2000. Since 2000 China has promoted more than 80 
pro-China associations among overseas communities across the world and has supported a global 
network of these organisations (Hooghe, p. 95). 
 
Without a doubt, the Chinese language and culture are the main pillars supporting China’s soft 
power. Several analysts have recently drawn our attention to the attractiveness of the Chinese 
culture. All things Oriental and minimalist aesthetics are a hit world-wide. Traditional wisdom, such 
as tai chi and acupuncture, are the height of fashion in the West. 
 
But it is much more than its culture and thousand-year-old values. China’s most recent cultural 
products are winning world acclaim. In 2000, Chinese writer Gao Xingjian won the Nobel Prize for 
Literature. Chinese films are also winning awards at international film festivals. One of the stars of 
the US professional basketball league is Chinese. It is forecasted that China will be the number 
one tourist destination by 2020. 
 
One of China’s main assets is undoubtedly the language. Right now, there are between 30 and 40 
million people learning Chinese all over the world, and demand for Chinese language teaching 
continues to rise. It is estimated that in the US alone demand has increased by more than 60% 
since 2001. This growth rate is now comparable to Spanish, the fastest-growing language in the 
US (Otero, 2007). 
 
The language is a fundamental resource for Chinese public diplomacy. And the Chinese 
authorities were aware of this when they created the Confucius Institute. 
 
The Latest Step Forward: The Confucius Institute 
 
In 1987, China formed what would later become the Office of the Chinese Language Council 
International (abbreviated as Hanban, from Hanyu Bangongshi, or China National Office for 
Teaching Chinese as a Foreign Language). The goal was to create an international network of 
Confucius Institutes for the teaching of the Chinese language and culture. 
 
It is ironic that the Chinese authorities called the institute after Confucius, considering that 
Confucianism was, until recently, banned after Mao’s Cultural Revolution in an endeavour to 
establish a secular communist state. After opening up to ‘market communism’ in the 1990s, the 
Confucius ideal served China’s two public diplomacy objectives to perfection: on the one hand, it is 
remindful of this thousand-year-old culture, which is so admired abroad; on the other, it reinforces 
the peaceful rise discourse of mutual respect, harmony, etc (Otero, p. 489). And indeed Hanban is 
committed, in addition to the teaching of the Chinese language and culture, ‘to contributing to the 
formation of a world of cultural diversity and harmony’. 
 
The Chinese Ministry of Education has clearly stated the objectives of this initiative, ‘Teaching 
Chinese as a foreign language is of strategic significance to popularise the Chinese language and 
culture throughout the world, to enhance the friendship and mutual understanding as well as the 



 8

economic and cultural cooperation and exchanges between China and other countries around the 
world, and to elevate China’s influence in the international community’ (Otero, p. 489). The first two 
institutes opened in Seoul and Maryland in November 2004. An additional 100 institutes were 
opened during the following three years. By mid-2007 there were approximately 110 institutes, and 
the figure is expected to reach 140 by the end of the year. The objective is to have 500 institutes in 
operation by 2010 and 1000 by 2020 in order to teach Chinese to 100 million students all over the 
world. 
 
There are now institutes on the five continents, geographically concentrated in the US (24 
institutes), Europe (30) and Asia (over 30). It is worth noting that there are also six institutes in 
Africa, a continent towards which China is exerting considerable diplomatic efforts. 
 
This rapid growth has been based on a low-profile strategy. In contrast to some of its European 
counterparts, such as the Goethe Institut and the Instituto Cervantes, which have representative 
offices in state capitals, the Chinese authorities have opted for discretion, using the university 
departments or institutes of other countries. These provide the infrastructure, and China the 
funding and teaching staff. 
 
Despite this strategy, designed to offset the rejection and suspicion aroused by the ‘yellow power’, 
the establishment of the institutes was not without controversy, especially in the US. Although 
Harvard University authorised the creation of the Confucius Institute, it rejected the Chinese 
Government’s generous funding offer in order to distance itself from the Peking regime. 
 
It is undeniable that the Chinese authorities have changed their strategy with the creation of the 
Confucius Institutes. China has moved from simple foreign propaganda to traditional cultural 
diplomacy by promoting Chinese culture and language abroad. It has also begun to undertake 
people-to-people diplomacy. The Chinese People’s Association for Friendship with Foreign 
Countries (CPAFFC) is a non-governmental organisation aimed at the promotion of friendship and 
mutual understanding between the Chinese and other peoples of the world. 
 
Despite this, as Hooghe has pointed out, the CPAFFC is still under the control of the Communist 
Party and is therefore not independent, thus preventing true dialogue. More than new public 
diplomacy, it is post-modern propaganda. We already mentioned the Nobel prize winner, Gao 
Xingjian. He is exiled in Paris and his works are not published in China. Instead of improving 
China’s image, his situation only weakens it. The soft power and public diplomacy of China show 
the harsh reality of the growing contradictions of the system and the imbalance of soft power, 
which Gill/Huang so accurately diagnosed. 
 
Venezuela: Public Diplomacy and Oil 
 
Since the Castro Revolution, China has been one of the main sources of economic support for the 
Cuban regime. China is also one of the preferred partners of the Venezuelan President Hugo 
Chávez, who visited Beijing on one of his first official foreign visits in winter 2004. As we all know, 
China is one of the largest consumers of oil, after the US, and Venezuela is one of the world’s 
largest oil producers, as well as one of the main suppliers of the US, for example. This is a very 
important source of ‘hard power’ for Venezuela. Nevertheless, until Hugo Chávez arrived in power, 
Venezuela had never undertaken such an ambitious foreign image campaign as the present one. 
The Venezuelan President is aiming to export his populist ‘Bolivarian Revolution’ model to the 
outside world. 
 
Chávez has consequently become the most visible standard bearer for anti-imperialist discourse 
against the hegemony of the US in Latin American and the world in general. He has taken part in 
anti-globalisation summits and forums. He has known how to exploit international circumstances 
and widespread anti-American sentiment after the Iraq War. It is not surprising that the US see him 
as a potential threat. 
 



 9

Venezuela has also undertaken intense diplomatic activity in Latin America, as is evident from the 
Bolivarian Regime’s support of indigenous initiatives, like Bolivia and Ecuador, and Marxist parties 
in Nicaragua. It has also maintained good relations with populist leaders, like Néstor Kirchner in 
Argentina, which, as we will see, gave rise to the launch of Telesur, an international television 
channel funded mainly by Venezuela. 
 
But it did not stop with Latin America. Chávez’s diplomatic activity outside the region, and 
particularly his relations with Iran, have raised his international profile. His announcement that 
Venezuela, like Iran, was intending to conduct nuclear research for civilian purposes, has further 
reinforced his image as a new potential ‘Axis of Evil’. 
 
Although Chávez has been likened to Hitler, he is perhaps more akin to Goebbels. Chavéz has 
given great importance to the media an instrument of propaganda for domestic and foreign policy. 
It is therefore not surprising that he has managed to create a good image for himself in many 
countries of the region. 
 
Venezuela and Chávez’s Image 
 
In a region like Latin America, where democracy is a relatively new form of government and strong 
and charismatic leaders have always enjoyed a certain amount of affection, it is not surprising that 
Chávez has obtained high scores in foreign opinion polls. Despite the fact that he is a pro-coup 
leader, Chávez was one of the highest rated leaders in Latin America in 2005. Although the Latin 
Americans have a much higher opinion of Brazilian President Lula da Silva, who received a score 
of 5.7 out of 10, Chávez is approved of by the majority with a score of 5. Fidel Castro, incidentally, 
failed with a score of 4.3. 
 
Chávez is even slightly more popular than Bush and Blair, who, with scores of 4.8 and 4.5 
respectively, were among the world’s worst rated leaders after the Iraq War. 
 
Graph 4. Popularity of world leaders 

4,3

4,5

4,8

5

5,5

5,5

5,7

5,8

0 1 2 3 4 5 6 7

Fidel Castro

Blair

Bush

Chávez

Annan

Rodríguez Zapatero

Lula da Silva

Juan Carlos I

 
Source: Latinobarómetro 2005. 
 
In some countries, Chávez comfortably exceeds the pass mark and does quite well. This was the 
case in Ecuador, Bolivia, Paraguay and the Dominican Republic. With regard to the larger 
countries in the region, only Brazil, Chile and Colombia appear to be able to resist the ‘charms’ of 
the Venezuelan President. 
 



 10

Graph 5. Popularity of Hugo Chávez 

3,3

3,8

3,8

4

4,1

4,2

4,6

4,6

4,6

4,9

5

5

5

5,4

5,6

5,7

5,9

6,1

0 1 2 3 4 5 6 7

Chile

C.Rica

Panama

Brazil

Colombia

Salvador

Guatemala

Honduras

Nicaragua

Peru

AVERAGE

Argentina

Mexico

Ecuador

Dominican Rep.

Bolivia

Uruguay

Paraguay

 
 
As mentioned earlier, Chávez’s anti-system strategy has also yielded results outside Latin 
America. Venezuela’s image in Spain was not as tarnished by the typical problems associated with 
Latin America in general, such as poverty, corruption and violence. In fact Chávez’s anti-
imperialist, or, basically, anti-American discourse won him new fans, until he made Spain the 
target of his anti-imperialist attacks following the Santiago de Chile Summit in November 2007. 
 
Radical left-wingers in Spain saw Chávez as the new Fidel Castro, capable of standing up to the 
US. On his first official visit to Spain in 2004, Chávez was greeted by crowds of anti-system 
students at the Universidad Complutense de Madrid as if he were the new Messiah. Izquierda 
Unida, a coalition of left-wing parties in which the Spanish Communist and Green Parties carry the 
most weight, has always defended Chávez’s government and the democratic nature of his regime. 
When the Venezuelan President lost his constitutional referendum in November 2007, Izquierda 
Unida’s leader Gaspar Llamazares concluded that by losing the referendum, Venezuela, in 
contrast to the commonly-held world view, had demonstrated that it was not governed by an 
authoritarian regime. 
 
Telesur 
 
Projects are underway to create regional TV channels in Latin America. In July 2005, 
representatives of Argentina, Brazil, Colombia, Costa Rica, Spain, Panama, Portugal, the 
Dominican Republic and Mexico met in Mexico City to lay the foundation for the Canal 
Iberoamericano TV channel, which was to go on the air in 2006. While it has already been 
approved by the Latin American Ministers of Culture, this TV channel for Spanish and Portuguese 



 11

speakers has yet to be fully defined.1 The initiative, which was conceived three years ago, was 
instituted by Mexico at the Meeting of Latin American Ministers of Culture. 
 
The channel will be entirely devoted to culture and will broadcast programmes produced by the 
participating countries. At a later stage, news bulletins covering all of Latin America will be aired. 
Canal Iberoamericano will initially operate from the premises of Canal 22 (Mexico). Enrique 
Strauss, the Canal 22 Director, has stated that it will not represent a significant financial burden 
because it will be funded by the 25 participating countries. In phase one, the channel will be 
broadcast to the participating countries only; in phase two, broadcasting will be extended to all of 
North and South American, and Spain and Portugal will be included in phase three. 
 
At the Latin American Summit in Salamanca last October, a special communiqué was approved on 
the ‘dissemination and promotion of Latin American expression’. The communiqué called for 
cooperation in the field of television in Latin America, following recent television experiences in the 
sector. The leaders requested that the Ibero-American General Secretariat (SEGIB), chaired by 
Enrique Iglesias, include in its agenda an analysis of television experiences ‘in the different Latin 
American countries with a view to putting forward joint proposals for the dissemination and 
promotion of Latin American artistic, educational, scientific and social expression’. 
 
In January 2005, President Hugo Chávez announced that the creation of a television station had 
been authorised. It was to be a public limited company serving Latin America and charged with, to 
use his own words, ‘disclosing the reality of the region’. At a Cabinet meeting, the Venezuelan 
Government officially approved the creation of Telesur. A few days later, at the end of January, 
Chávez travelled to Argentina to implement the agreements signed2 in July the previous year and 
to discuss the creation of a Latin American television station with his Argentine counterpart, Néstor 
Kirchner. At this meeting, a ceremony was held to mark Argentina’s official membership of the 
Telesur project. 
 
A fourth partner, Uruguay, joined later on. President Tabaré Vázquez had initially planned for the 
government to enact the agreement, but parliamentary pressure and the controversy generated by 
the media forced him to wait for a legislative opinion to support the initiative. 
 
Thus, Hugo Chávez, Néstor Kirchner, Fidel Castro and Tabaré Vázquez united to create Telesur, a 
regional public television channel to be aired on 24 May 2005. The objective of Telesur is to 
disseminate Latin American cultural programmes, information and content in an endeavour to 
counteract the influence of US TV channel CNN. 
 
Although the founding members of Telesur are Venezuela, Argentina, Cuba and Uruguay, new 
members are also welcome, as it is a plurinational initiative. Andrés Izarra, the then Minister of 
Communication and Information of Venezuela, said that it was ‘a new state television company to 
serve as a communication tool for the region, an integration effort in which all countries of the 
south (referring to the American Continent) were invited to participate (…) Telesur is a public 
limited company, and, therefore, other states, and even private investors, can get involved’.  
 
Surprisingly, Brazil is not a member of the project, despite the fact that in September 2004, Andrés 
Izarrra announced that Venezuela and Brazil had agreed to sign an agreement to establish the 
legal basis of Telesur. Commenting on the participation of the latter, the General Manager of 
Telesur said ‘it is not important whether Brazil joins or not. The political fact is that it is a Pan-Latin 
American company that does not belong to any particular state… no one has to join because this 
is not going to influence the editorial line’. 
 
The company is jointly owned by Venezuela (51% stake), Argentina (20%), Cuba (19%) and 
Uruguay (10%). The satellite channel is funded by the project members and it had an initial budget 

                                                 
1 A general meeting will be held to discuss the channel by-laws, decide on the international supervisory body, set 
deadlines and appoint an executive committee, among other issues. 
2 At the 16th MERCOSUR Summit, both presidents had signed agreements for the creation of a Latin American 
television station. The agreements were signed in Puerto Iguazú, in the Argentine province of Misiones, on 7 July 2004. 



 12

of US$2.5 million, although very little and contradictory information is available on investment3 and 
maintenance costs.4 
 
The Telesur headquarters are in Caracas and it has nine correspondents on the American 
continent (Bogota, Brasilia, Buenos Aires, Caracas, Puerto Príncipe, The Havana, La Paz, 
Montevideo and Washington). It covers South America, Central America, the Caribbean, the US, 
Western Europe and North Africa. 
 
The Telesur Advisory Council is comprised of a number of different personalities, including 
journalists, writers, artists, sociologists, political analysts, researchers and filmmakers, mainly from 
Latin America, but also Europe and the US. The best known members include the Argentine Nobel 
Peace Prize winner Adolfo Pérez Esquivel; the Cuban troubadour Silvio Rodríguez, the former 
Minister of Culture of Colombia Camilo Osorio, the Argentine film directors Fernando ‘Pino’ 
Solanas and Tristán Bauer, the US actor Danny Glover, the Nicaraguan poet and priest Ernesto 
Cardenal, the Uruguayan writer Eduardo Galeano, the Pakistani journalist and film-maker Tariq Ali, 
and the French writer and journalist Ignacio Ramonet. 
 
The Chairman of the Board of Directors is Andrés Izarra (Venezuela),5 the Vice-Chairman is the 
journalist Aran Aharonian (Uruguay) and the board members are Ovidio Cabrera (Cuba), Jorge 
Botero (Colombia), Beto Almeida (Brazil), Ana Skalon (Argentina) and Ricardo Font (Venezuela). 
The Editorial Board comprises Andrés Izarra (Chairman), Aram Aharonian (General Manager), 
Ovidio Cabrera (Deputy General Manager), Jorge Botero (Director of Information), Gabriela 
González (Programme Director), Nohra Rodríguez (Director of Production) and Raymond Palmero 
(Financial Director). 
 
The launch strategy consisted of two consecutive phases. The first, initiated on 24 May, was 
dedicated to finalising the technical details to ensure quality broadcasting. There were spots and 
promotions during the following two months to inform the public of the channel genre and 
programmes. During the second phase, initiated on 24 July, some of the programmes went on the 
air and the programme schedule was gradually finalised. Telesur initially began broadcasting four 
hours a day, until reaching 24-hour broadcasting, seven days a week, over the following months. 
 
At midday on 24 May 2005, the Latin American television project instituted by four countries in the 
region, Televisión del Sur CA, popularly known as Telesur, went on the air. The first programmes 
were promotional spots to give viewers an idea of the channel genre and programmes, and the 
final programming schedule was gradually implemented. The Pan-Latin American television station 
thus launched its battle ‘to break away from the latifundium’ of international channels, to use the 
words of the Telesur director, Aharonian. 
 
Twenty-four July was the date chosen to launch Telesur as it was the 222nd anniversary of the 
birth of Simón Bolívar, the leader of several independence movements throughout Latin America, 
and who is much admired by the Venezuelan President. Hugo Chávez took part in the ceremony 
via video conference, which, coincidentally, several newspapers in the region described as having 
a strong ideological content. Chávez said that ‘the media cannot change the minds of men; if 
Telesur is to strike a chord in the minds and souls of our people, it will do so by clinging to the 
truth’. And in keeping with his usual demagogic discourse, went on to add ‘I think Bush is glued to 
the transmission… He has threatened to broadcast some programmes from there. But no one is 
listening’. 
 

                                                 
3 According to Official State Gazette nr 38.235 published in Venezuela on Monday, 25 July, Telesur was allocated a 
budget of US$10,832,058 (B$ 26.993.488.495) for operating expenses and had a workforce of 160 employees. 
4 The media has stated that the members contributed film and documentary material, as well as the infrastructure for the 
correspondents in their respective countries. 
5 In late July 2005, Izarra officially resigned as the Minister of Communication and Information to take over the 
management of Telesur and to ensure it remained independent of the government, according to his own declarations. 
‘This division of duties has been in the pipeline for some time. It was not done prematurely to accelerate the creation of 
the channel. But once it has been created, it is necessary that the government is not directly involved in its 
management’, said Izarra. 



 13

Telesur broadcasts 24 hours a day in Spanish, with Portuguese subtitles for Brazilian viewers. 
Programmes include news bulletins, documentaries and interviews. News programmes account for 
about 40% of programming and the remaining 60% is comprised of home or independent 
audiovisual productions by regional and/or local television companies, universities and social 
organisations.6 In addition to signing agreements7 and acquisitions, Telesur produces its own 
programmes. Some of the programmes it will broadcast, are Memorias de fuego (a review of 
socio-historical processes), Subte (an account of everyday life in the city), Trabajo y Tierra 
(tradition and modernity applied to agricultural work), Maestra Vida (profiles of Latin American 
personalities), Sones y Pasiones (popular music from the region), Memorias en Desarrollo (Classic 
Latin American cinema), Marca Pasos (journeys through Latin America), Nojolivud (contemporary 
films), Telesurgentes (social thought and action), to mention a few. 
 
In addition to Telesur, Factoría Latinoamericana de Contenidos (FLACO) was also created to 
boost the production, promotion and distribution of audiovisual material in the region. In the opinion 
of Colombian journalist and producer Jorge Botero, one of the traits that distinguishes Telesur is 
the presence of Latin American films. 
 
Izarra indicated that Canal 7 (Argentina), Televisión Nacional de Bolivia, TV Caribe de Colombia, 
TV Ciudad de Uruguay and nine Brazilian television channels would broadcast Telesur 
programmes; in Venezuela, it is to be broadcast via cable until it is assigned its own wavelength. 
Telesur is broadcast via NSS 806 from Caracas to the rest of Latin America, Central America, the 
Caribbean, North America, Western Europe and North Africa. As it is a free station, broadcasting is 
simplified and free of charge. 
 
The Telesur8 website, whose motto is ‘Our North is the South’, describes it as a channel to 
promote integration and its maxim is ‘if integration is the end, Telesur is the means’. It states that it 
was created in response to a Latin American need, that is to say, to have a vehicle that enables all 
inhabitants of the region to disseminate their values and image, discuss their own ideas and 
transmit their own content, in a free and equitable manner. It further states that it is a station with a 
social mission and was ‘set up to serve historical memory and cultural expression alike’. 
 
‘Telesur constitutes an alternative to the one-way discourse of the large news channels and is an 
instrument to serve the integration of the Latin American nations and peoples’; its mission is to 
develop a new communication paradigm for Latin America. 
 
The three pillars of the programme schedule are: to inform, to educate and to entertain. It explains 
that because information is an inalienable right, the channel will feature daily news through news 
reports, morning news programmes, hourly news bulletins, news analyses, chronicles, interviews 
and reports in cooperation with the permanent correspondents and a network of collaborators. The 
second pillar refers to the compulsory duty to educate by offering content that furthers viewers’ 
education and, finally, as entertainment is the common heritage of the Latin American people, 
there will be programmes of an entertainment nature and in keeping with the idiosyncrasies of the 
region. 
 
Since its launch, many analysts in the region have suspected that the channel would be used as a 
propaganda instrument by Chávez, who they accuse of using it to promote and disseminate his 
political project to the entire region. They see it as one of Chávez’s initiatives to counteract what he 
calls the ‘domination’ of international TV and radio channels on the American continent. 
 
Statements made by Venezuelan government officials and senior executives at the channel have 
done nothing to dispel this criticism. At the end of March, for instance, the Telesur General 
Manager stated that the objective of the channel was to ‘do ideological battle at the mass level. For 
many years we believed that we had to fight with small local radio stations and small newspapers’, 
                                                 
6 The General Manager of Telesur denied that it would be fed by information from state channels. To the contrary, ‘it will 
be fed with content produced in Latin America by independent and official entities, universities and social movements, by 
everything that reflects the reality of our continent’. 
7 In July Telesur signed a partnership agreement with Qatari channel al-Jazeera. 
8 The address is www.telesurtv.net. 



 14

adding ‘it is time to stop thinking like dwarfs and the objective of Telesur is to enter the battle of 
mass television’.9 He further stated that the new channel ‘is the only alternative to the hegemonic 
message we are being bombarded with by the north’. Our adversaries are ‘those who want to 
continue seeing themselves through the eyes of the CNN, TVE, BBC or French television’. On 
another occasion, he even went as far as to say, ‘they insist on asking who is going to guarantee 
that it will not become a government propaganda channel, and we say, nobody. Telesur is, without 
a doubt, a political and strategic project’, and Aharonian acknowledges that it will serve the 
objectives of the Bolivarian Revolution. A month after the channel was created, Almeida, the 
director of Telesur in Brazil, said ‘Latin America is going through a rich period with the progress of 
the Bolivarian Revolution in Venezuela, the victory of the masses in Argentina and Uruguay, and 
Cuba reaffirming the socialist construction process’. 
 
Chávez and Kirchner, to say nothing of the Castro Regime, have been severely criticised for trying 
to influence the different news media in their respective countries. La Nación newspaper 
(Argentina) stated that it was not easy to obtain information on Telesur or the financial 
contributions10 Argentina would have to make to join Telesur, or the type of programmes it would 
broadcast, apart from the typical content any public television would provide.11 It likewise stated 
that it had its suspicions about the control exercised by the Venezuelan President, considering that 
Telesur was headquartered in Caracas and the studios were right beside Chávez’s state channel, 
Venezolana Televisión. 
 
At the same time, another prestigious newspaper, El Mercurio (Chile), asked ‘what reason do we 
have to believe that this “Bolivarian CNN” is going to be any less biased, more truthful or have a 
specially-defined agenda?’, concluding that in economic and viewership terms, the success of 
Chávez’s initiative was dubious and its only contribution was a bad signal for the entire region. 
 
The introduction section of the official Telesur website states that it is essential to have an 
audiovisual alternative that promotes Latin American identity and embodies the fundamental 
principles of a true communication medium, that is to say, truthfulness, justice, respect and 
solidarity; it makes no mention of independence, however. 
 
Furthermore, Telesur caused confrontation between its founders and countries such as the US and 
Colombia. In July 2005, the US House of Representatives passed an amendment to ‘initiate radio 
and television broadcasts to Venezuela for at least 30 minutes a day of balanced, objective, and 
comprehensive news programming’. The amendment was introduced by Connie Mack IV, a 
Republican of Florida’s fourteenth congressional district, and was unanimously approved. The 
Republican therefore had access to the US diplomacy budget for the next two years; millions of 
dollars at the disposal of the Department of State and other agencies with foreign relations 
responsibilities. When questioned about the amendment, the US ambassador to Venezuela, 
William Brownfield, explained that the initiative was aimed at responding ‘to any anti-American 
messages transmitted by Telesur… without violating the radio space of Venezuela’, as some 
spokespeople of Chávez’s government had claimed. 
 
Chávez described the US initiative as another ‘desperate imperialist’ attack. The imperialist giant is 
entering a dangerous phase of desperation. There is nothing more dangerous than a desperate 
giant’. At the same time, he threatened to launch an ‘electronic war’ against North America if the 
US government tried to affect the radio signals of Telesur. Venezuela’s Vice-President, José 
Vicente Rangel, described the amendment passed by the US House of Representatives as 
‘anachronistic’ and ‘senseless’, and compared it to the Radio Martí12 initiative in Cuba. 

                                                 
9 Along the same lines, Izarra stated ‘Telesur is invading an area that is almost entirely dominated by oligarchies and 
their allies from the North’. 
10 One month before the launch, Gabriel Mariotto, the National Under-secretary of Communication, believed that the 
costs of Telesur to Argentina would be ‘minimal’, although they had not yet been budgeted. It would contribute to 
television and filming material, and the costs of maintaining the correspondent in Buenos Aires; although the latter had 
not yet been estimated as the final budget would depend on the partnership agreements. 
11 The Media Secretariat announced that agreements would be signed with private producers, universities and the 
Argentine state channel to provide material to Telesur. 
12 For several years, the US has been operating Radio Martí and TV Martí to counteract Cuban propaganda. 



 15

 
The US was not the only country annoyed by the project. The first trial broadcasts also irritated 
Colombian intelligence bodies who told El Tiempo newspaper (Colombia) that the channel featured 
news on national and international terrorism, and portrayed a negative image of Colombia. 
Furthermore, it was reported that at a meeting of the Andean Community led by Chávez, the 
Colombian Vice-Chancellor, Camilo Reyes, said he was sorry that ‘of the 44 million law-abiding 
Colombians, Telesur had to choose Tirofijo (the leader of the FARC) for its first seconds of 
broadcasting’. Chávez ridiculed the criticism, saying ‘the CNN also features images of Tirofijo and 
it is not criticised’, and once again stated that the objective of the channel was to strengthen Latin 
American integration. 
 
Javier Noya 
Senior Analyst, Spain’s International Image and Public Opinion, Elcano Royal Institute 


